Ahad, 2 Oktober 2011

kek kesukaanku

good morning semua....ok hari ni cikgu afzan nak mengajar cara-cara buat kek kesukaan cikgu afzan ye...sila bukak kitab masing-masing untuk mencatit resepi ni....hahahhaaa....ape hal orang nk buat kek kesukaan ko afzan oii....ko suke ko buatlah sendiri.....ngeh3....eh tapi resepi ni mase aku upper six cikgu-cikgu aku siap mintak tau...haaaaa bajet nak bangga la plak kan? miahahahhaha


kalau korang rase macam besh je resepi kek yang aku selalu buat ni,boleh la mencuba ye.....masak dengan kasih sayang insyaallah pasti sedap....<--------< aku suka guna tagline ni




ni la gambar kek yang aku suke buat tu....sengaja aku uplod gambar yang tinggal sisa ni supaya korang bajet kek aku laris di tekak-tekak penghuni rumahku....muahahaha.....takde la aku tak sempat nak snap gambar kek masa mula-mula masak...kek pun tak potong lagik yang hado sisa-sisa je..huhuhu sadisss makkk!....
aku buat kek ni khas untuk adik aku yang bising nak bawak kek ni balik KL....takpelah sebagai seorang kakak yang penyayang haku pun buat la sepesel untuk adikku yang terbusyuk tu...muahaaaaha....-kesian ko dik busyuk akak ko ni panggil ko....kih3


ok....ok...banyak mulut daaaa......ni resepi kek masam manis gambir...tapi aku suke panggil kek traffic light disebabkan kombinasi colornya itooo....ngeh..ngeh..ngehhhhh....


resipinya...
1 cawan marjerin
1 cawan gula halus
1 1/2 cawan tepung gandum
5 biji telur ayam
2 bungkus coklat gambir (coklat yang color merah macam duit yang bulat-bulat tu)
1 suku susu pekat (tin yang kecil-->biase aku agak-agak taknak manis sangat sbb mama aku takleh makan manis sangat lagipun dah buh gula)
esen vanila -dalam sesudu kecil camtu
sedikit soda bikabonat(jangan banyak nanti pahit--dalam suku sudu kecil je---> campurkan dengan tepung gandum)
pewarna ikut kesukaan nak color ape...


* aku suka buh oren sanquick dalam adunan kek ni..bukan oren yang sebijik tu tapi oren sanquick dalam botol tu...ngeeee (bahan ini tidak wajib ye...ehehehehhe)


cara-cara....
1. putarkan marjerin hingga kembang...
2. agak-agak marjerin tadi dah bertukar color sikit maksudnye dah kembang boleh la masukkan gula...pukul sehingga gula tu agak-agak sebati dengan marjerin
3. masukkan telur sebijik demi sebijik
4. masukkan esen vanila
5. masukkan tepung diselang selikan dengan susu sampai habis
6. pukul adunan kek tu sampai semuanya sebati
7. boleh la korang asingkan kepada beberapa bahagian untuk di colorkan mengikut kesukaan anda.....


cara nak masak plak...


*** kek ini merupakan kek kukus jadi teramatlah senang dan menyenangkan para pembuat keknya...
1.lepas dah asingkan adunan kek tu letaklah lapisan mula-mula dalam loyang (loyang tu jangan lupa sapu marjerin sikit nanti melekatlah kek korang nanti kalau tak sapu)lepas dah tuang aduanan tadi boleh la korang susun coklat gambir tu kat atas lapisan tu dan kukus....


***peringatan!!! 
sila kukus satu lapisan demi satu lapisan....kalo tak kek tak menjadi dengan elok...
jangan risau tak lame pun nak kukus...dah agak lapisan mula-mula tadi dah masak bolehlah teruskan lapisan kedua...dan sampai abes...nak tahu macam mana kek tu dah masak??? ambil pisau atau lidi yang bersih dan cucuk la pada kek tu kalau kek tu dah tak melekat tandanya dia dah masak...
mudahkan???


selamat mencuba....!!
ingat tagline ni...
masak dengan kasih sayang insyaallah pasti sedap......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan