Sabtu, 31 Disember 2011

di dapur ahkak

di dapur ahkak gitu tajuk entrynye...kepoyoan okeh.....muahahahahah....uh malas membebel banyak-banyak.....takkkk kuase ai...harini aku nak kongsi resepi yang sedap ditekak aku dan mungkin bakal sedap ditekak korang jugak....mungkkkinnn?? auuuuu...yela kang aku cakap sedap kau cakap aku perasaan sendirian pulek...kih3...

ayam madu kasih sayam 


ayam
1 kiub ayam
1 inci halia
seulas/2 ulas bawang putih
black paper (agak-agak nak buh banyak mana- aku guna yang halus mulus)
sesudu lada putih/lada sulah
2 sudu madu (boleh tambah untuk kesukaan masing-masing..kalau ayam banyak boleh tambah/kurangkan kalau ayam sikit)
kicap manis (agak-agak nak banyak mane dalam 2/3 sudu)


cara-cara


1. tumbuk bawang putih dan halia sampai lumat...
2. dah lumat tu masukkan kiub ayam tu lepastu tumbuk2 la sampai dia hancur...
3. kicap, black paper dan madu dituang dan gaulkan bersama ayam beserta bahan2 yang di tumbuk tadi....(diperap bersama ayam..lagi lama lagi ok dan jangan lupa untuk kelar ayam agar ayam anda menyerap bahan2 perapan tersebut)
4. bakar....(aku bakar dalam oven suhu 180 selama 45 minit (ayam dah masak angkat la kang hangit tak kuasa ahkak nak ganti.....muahahahha) 


**ayam mandu kasih sayam??? dah la madu, nak kasih sayam celah mane??? muahahha...aipppp resepi haku punye okeh sesuka ati aku le...kihkihkih





selamat mencobe.....
kalau tak sodap kau diam je eh jangan bagi tau orang lain....
kalau sodap jangan lupe puji haku eh....hahahhahah

-
-
-
abah aku suke tau resipi nih....heheheh
masak dengan kasih sayam insyaallah pasti sedap!!!!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan